lauantai 4. lokakuuta 2008

Heikki Hakala oikealla asialla



ESS:n päätoimittaja Heikki Hakala ilmoitti tänään lauantain lehdessä, että lehti lähtee nyt "hyvää ja kaunista etsimään".

Kun tiedotusvälineitä syytetään siitä, että ne keskittyvät kertomaan vain ikäviä uutisia, on Etelä-Suomen Sanomat päättänyt käynnistää kampanjan "Kymmenen hyvää, kymmenen kaunista". Lehden lukijoita kannustetaan kertomaan, mikä heidän mielestään on kauneinta ja parasta heidän elämässään, täällä Päijät-Hämeessä, oikeastaan ihan missä vaan. Vastauslomake löytyy verkosta osoitteesta ess.fi.

"Jään suurella mielenkiinnolla odottamaan, millaista hyvyyttä ja kauneutta elämä pitää sisällään", sanoo Hakala.

Syytä onkin lehtien mennä itseensä. Sanomalehtien viihteellistymis- ja iltapäivälehdistymiskehitys on viime vuosina vienyt siihen, että myös ESS:n sivuille etsitään nykyisin isoin otsikoin painettavia negatiivisia uutisia.

Tyypillinen esimerkki oli alkuviikosta, kun Valitut Palat oli tehnyt "tutkimuksen" siitä, mitkä kaupungit ja kunnat ovat lapsiperheystävällisimpiä. Kun Lahti ja muutkaan isot kaupungit eivät vertailussa pärjänneet, lyötiin ESS.fi-nettisivulle heti otsikko "Lahti ei houkuttele lapsiperheitä".

Kun kaikissa imagokilpailuissa kärjessä keikkuva Jyväskylä oli vertailussa Lahteakin huonompi, ei Keskisuomalaisen nettisivuilla lähdetty riekkumaan oman kaupungin huonoudella, vaan käytettiin STT:n yleisjuttu vertailusta, eikä edes mainittu Jyväskylän sijoitusta.

Varsinkin kaikki uudet lahtelaiset tietävät, että Lahti on mainettaan selvästi parempi paikka. Näin he järjestään kommentoivat, kun ovat täällä kuukauden tai pari asuneet.

Valitut Palat oli aluksi valinnut kymmenen eri tekijää, jotka saattavat vaikuttaa lapsiperheen asuinkunnan valintaan ja jotka voidaan arvioida tilastollisesti. Vähänkin Lahtea tunteva huomaa, että Lahti saa hyvät pisteet:

1. Asuntojen hintataso on kohtuullinen
2. Peruskouluopetuksen lisäksi kunnassa on lukio- tai ammattikoulutason opetusta
3. Kunnassa on alhainen rikollisuusaste [tässä tulee Lahdelle miinusta]
4. Paikkakunnalla asuu paljon muitakin lapsiperheitä
5. Kunnassa on alhainen veroäyri
6. Paikkakunnalta on alle tunnin matka isoon (yli 50 000 asukkaan) kaupunkiin
7. Kunnassa on alhainen työttömyysaste [Lahdelle miinusta]
8. Luonto on niin kaunis, että alueella on paljon myös kesämökkejä [no ei tietenkään ole]
9. Kunnan asukasmäärä on kasvussa
10. Asukkaat ovat keskimäärin hyvätuloisia [Lahdelle miinusta]

Näiden kysymysten pohjalta arvioitiin Suomen jokainen kunta ja annettiin pisteet kunkin tekijän suhteen. Sen jälkeen teetettiin TNS Gallup Oy:llä kyselytutkimus, jossa haastateltiin
1060 lapsiperheen vanhempia. Heiltä kysyttiin, mitkä yllä olevat tekijät ovat heidän
mielestään tärkeitä. Kyselytutkimuksen perusteella painotettiin lopullisissa tuloksissa vanhempien tärkeinä pitämiä asioita. Tärkeinä pidetyistä asioista (esim. asuntojen alhaisesta hintatasosta) kunnat saivat selvästi enemmän pisteitä kuin vähemmän tärkeistä.

Lahden huono imago varmaankin pudotti Lahden kokonaispisteitä, vaikka ne faktojen perusteella ovat hyvät. Pitäisikö Lahden perustaa brändityöryhmä kirkastamaan Lahden mainetta?

kari.naskinen@gmail.com