keskiviikko 21. tammikuuta 2009

Kaupan bonukset tulevat asiakkaille kalliiksi


Tarjoustalon, Robinhoodin ja muutaman muunkin halpahalliketjun omistaja Kyösti Kakkonen sanoi viime viikon A-talk-ohjelmassa, että isojen kauppaketjujen bonusjärjestelmät tulevat asiakkaille kalliiksi. Hän otti esimerkiksi ABC-bensanjakelupisteet, joissa litrahinta on aina viisi senttiä korkeampi kuin kaupan keskusliikkeiden systeemeihin kuulumattomilla asemilla. Sitä eroa eivät saatavat bonukset tasoita.

Piti kokeilla, kun tankki oli melkein tyhjä. Ostin aamulla Paavolan Teboililta (entinen Jet) 51 litraa ysiviitosta, litrahinta 1,109 euroa, maksoi 55,55 euroa. Sitten ajoin Prisman pihaan, jossa näkyi, että litra maksoi 1,149 euroa. Jos olisin ostanut 51 litraa ABC-bensaa, se olisi maksanut 58,60 euroa. Erotus siis 3,05 euroa Teboilin hyväksi.

Isojen keskusliikkeiden kortit meidän perheessä on kaikki. S-ryhmän bonuksia saamme 2 %, joten ABC:n 58,60:sta olisimme saanet takaisin 1,17 euroa. Kun tämänkin ottaa huomioon, oli Teboilin 51 litran bensalasku vieläkin 1,98 euroa halvempi.

Jos ajaa vuodessa 20 000 km, tulee Teboililla tankkaaminen vuodessa lähes 60 euroa halvemmaksi kuin ABC:llä.

Jos tällaisia bomusjärjestelmiä ei olisi, voisi kaikkien tuotteiden hintoja laskea. Avaus Consulting -yhtiön Tom Nickelsin mukaan näiden kanta-asiakasohjelmien kustannukset kaupalle ovat 0,5 - 3 % liikevaihdosta (Talouselämä 15.1.). Kun päivittäistavarakaupan vuosimyynti on Suomessa noin 12 miljardia euroa, ovat kanta-asiakasohjelmien yhteiskustannukset noin 200 miljoonaa euroa vuodessa.

"Kauppa leipoo kulut hintoihin", sanoi Suomen Pankin johtokunnan neuvonantaja Harry Leinonen bonusjärjestelmistä.

kari.naskinen@gmail.com