sunnuntai 17. lokakuuta 2010

Operettia taas täydelle salille

Jyväskyläläinen operettiteatteri Bravo vieraili muutama tunti sitten Lahden Sibeliustalossa. Taaskin vanha kunnon operetti veti salin täyteen. Esitettävänä oli ehkä kaikkien aikojen suosituin operetti, Emmerich Kálmánin Mustalaisruhtinatar. Nostalgiaa ja historiaahan tämän lajin musiikkiteatteri jo on, sillä enää ei operetteja sävelletä. Yleisöä operetit kuitenkin kiinnostavat yhä, ainakin niitä ikäluokkia, joille operetit olivat 1950-60-luvuilla vuotuisia kohokohtia.

Nytkin esitys oli muuten täysipainoinen, mutta kiertueteatterina toimiva Bravo ei tietenkään pysty kuskaamaan paikalle kunnon perinteisiä lavasteita. Eikä orkesterikaan ole samaa luokkaa kuin vaikkapa Kansallisoopperassa, missä Franz Lehárin Iloinen leski jatkaa ohjelmistossa taas helmikuussa 2011.

Pääsolistit olivat Sibeliustalossa korkeatasoisia, Kansallisoopperan ammattilaisiin kuuluvat Jyrki Anttila, Aki Akamikkotervo ja Johanna Rusanen. Esityksen on ohjannut Suomen tunnetuin oopperaohjaaja Jussi Tapola, jonka ohjaus on myös Iloinen leski.

Hieno asia, että Sibeliustalo pitää operettiteatteria ohjelmistossaan. Samaa toivoisi Lahden kaupunginteatterilta, jossa viimeksi on operettia nähty 1992 (Johann Strauss nuoremman Lepakko). Monien muiden teatteritalojen ohjelmistoissa operettien tilalle ovat viimeisten 40 vuoden aikana tulleet modernimmat musikaalit. Lahdessakin on musikaaleja veivattu vaihtelevalla menestyksellä - todella surkeitakin on mahtunut joukkoon. Kuinka olisi, voisiko ohjelmistoon lähivuosina tuoda operetinkin; vaihtoehtoja kyllä löytyy: Bajadeeri, Hawaijin kukka, Hymyn maa, Iloinen leski, Kreivitär Mariza, Luxemburgin kreivi, Mustalaisparoni, Orfeus manalassa, Valkoinen hevonen, Viktoria ja hänen husaarinsa, Wieniläisverta, Yö Venetsiassa... Ensin yleisökysely ja sitten eniten ääniä saanut teon alle.

Sitten vielä yksi ihmettely. Miksi mitkään lahtelaiset tiedotusvälineet eivät noteeraa millimetrin vertaa täysiä saleja (Sibeliustalossa yleisöä 1200) vetävää operettia, ei ennen eikä jälkeen esityksen? Sen sijaan 500 ihmiselle esitettävät sinfoniakonsertit ylistetään joka kerta sekä etu- että jälkikäteen.

kari.naskinen@gmail.com