maanantai 30. toukokuuta 2011

”Kaikki linjamme ovat nyt varattuja, olette jonossa.”

Vtuttaa tämä yrittäjien ahneus. Se on johtanut siihen, että me asiakkaat joudumme nyt jonottamaan. Kun yrityksen vuosivoitoksi ei riitä 5, 15 tai 50 miljoonaa, pitää seuraavana vuonna tehdä voittoa 6, 16 tai 60 miljoonaa. Siksi on henkilökuntaa vähennettävä. Markettien kassoilla, pankeissa, vakuutusyhtiöissä, apteekeissa, puhelinoperaattoreiden myymälöissä, joka paikassa jonotetaan, koska palveluhenkilökuntaa on liian vähän.

Samoin jonotetaan puhelimissa – ”meillä on nyt ruuhkaa, kaikki linjamme ovat nyt varattuja, olette jonossa, odottakaa hetki”.

Koska omistajien taholta tulee jatkuvasti määräyksiä toiminnan tehostamisesta (= omistajien rahapussin lihottamisesta), on yrityksen toimivan johdon pakko saneerata väkeä pihalle.

Yritystoiminnassa kaiken perustana on ahneus, ja koska yksi työntekijä maksaa vähemmän kuin kaksi, niin käytetään yhtä.

Tämä ei tosin koske kaikkein pienimpiä yrittäjiä, koska ei yhden ihmisen omistamassa ja hoitamassa hattu- tai kukkakaupassa yleensä ruuhkaa olekaan.

Suomalainen palveluyhteiskunta on muuttunut itsepalveluyhteiskunnaksi. Asiakkaat pannaan kahviloissa kantamaan astiansa pois pöydistä, ostamansa huonekalut joutuu itse kokoamaan jne.

Ainoa toivo tämän kehityksen muuttamiseksi on, että tänne tulisi lisää ulkomaalaisia yrittäjiä, sillä selvästi on nähtävissä, että esimerkiksi heidän ravintoloissaan palvelualttius on selvästi paremmalla tasolla kuin suomalaisten ravintoloissa.

Joku sanoo tähän, että joutuuhan jonottamaan myös valtion ja kuntien virastoissa. Niin joutuu, koska kokoomuslaisella politiikalla on veroja vähennetty ja näin heikennetty julkishallinnon palvelutasoa. Tämä on tietoinen valinta: kun pannaan ihmiset jonottamaan esimerkiksi terveyskeskuksissa, he siirtyvät yksityislääkäreille - jonottamaan.

kari.naskinen@gmail.com