maanantai 23. tammikuuta 2012

Sosiaalinen media voitti

Näiden vaalien yksi voittaja on jo nyt ns. sosiaalinen media (some). Varsinkin Facebookin ja Twitterin kautta on käyty erittäin vilkasta vaalikeskustelua, ja ehdokkaat itsekin ovat hyödyntäneet tätä ilmaista viestintämahdollisuutta lukuunottamatta Timo Soinia, joka ilmeisesti ei usko kannattajiensa osaavan käyttää tietokoneita ja internettiä. Kaikilla muilla ehdokkailla oli ennen ensimmäistä kierrosta vaalivideot Youtubessakin.

Tuoreen tiedon mukaan Pekka Haavisto on juuri ohittanut Sauli Niinistön "Facebook-fanittajien" määrissä. Tällaiset vertailut ovat arkipäivää varsinkin Yhdysvalloissa. Siellä pidetään jatkuvasti tarkkaa kirjaa esimerkiksi siitä, miten paljon Fb-tykkääjiä on eri palloilusarjojen joukkueilla, ja määrät ovat isoja.

TV 2:ssa on alkanut jo erityinen ohjelmakin, jonka rungon muodostavat somen välityksellä ohjelmaan lähetyt aiheet, kysymykset ja kommentit. Tämä arkipäivisin klo 19.20 alkava kymmenminuuttinen Suora linja on tosin vielä sekava, koska tekijät eivät ole saaneet kunnolla järjestykseen Facebook- ja Twitter-viestejä + Skype-haastatteluja. Nyt vain pitäisi huolehtia siitä, etteivät kaikki ajankohtaisohjelmat muutu tällaisiksi.

Eikä kannata antaa periksi kaikkein aktiivisimmille somen käyttäjille. Yksikin tällainen valitti jossakin sitä, että presidenttiehdokkaat eivät riittävän kuuliaisesti vastanneet hänen heille esittämiinsä kysymyksiin. Eivät ehdokkaat eivätkä
 edes heidän avustajansa voi koko ajan päivystää koneidensa ääressä ja olla vastaamassa kaikille.

Nykyaikaa tämä nyt joka tapauksessa on. Tänäänkin ovat omat kaverini Facebookissa ja seuraajani Twitterissä kommentoineet vaaleja niin ahkerasti, että en ole viitsinyt niitä enää lukea.



Naistenlehti Olivia on jo toteuttanut tämän vuoden ensimmäisen numeronsa "joukkoistamalla". Lehti on rakentanut järjestelmän, mistä käytetään termiä
crowdsourcing. Digitaalisen työkalun avulla lukijat pääsevät osallistumaan toimituksen työhön, antamaan palautetta ja päättämään osittain lehden sisällöstä sekä ulkoasusta.

Hankkeen vetäjä on tutkija-toimittaja Tanja Aitamurto, joka valmistelee väitöskirjaa crowdsourcingista vierailevana tutkijana Standfordin yliopistossa Yhdysvalloissa.


”On kiinnostavaa nähdä kuinka journalistisen prosessin avaaminen vaikuttaa Olivian sisältöön: tuleeko jutuista erilaisia, koska ne syntyvät uudella tavalla. Crowdsourcingin avulla Oliviassa syntyy uudenlainen silta paperilehden ja digitaalisen tekemisen välille”, Tanja Aitamurto sanoo.

Politiikkaan liittyen tällä some-villityksellä on kummallisiakin vaikutuksia. Ainakin Lahden kaupunginvaltuustosta on kesken kokousten lähetetty Facebook-viestejä. Kun siellä ennen luettiin iltapäivälehtiä, niin nykyisin näplätään älypuhelimia ja iPadeja.

kari.naskinen@gmail.com