tiistai 3. tammikuuta 2012

Toyota romahti Suomessakin

Maanantaina televisiosta tulleessa ohjelmassa nähtiin kuinka Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda tunnusti yhtiönsä syyllistyneen ahneuteen, mistä on ollut seurauksena liikennekuolemia ja sittemmin Toyotan myynnin romahtaminen. Yhdysvaltain kongressin kuulustelussa pääjohtaja sanoi, että heidän autotuotantonsa pääperiaate oli aina ollut se, että ensin laatu ja vasta sitten määrä, mutta 2000-luvulla tuo ajattelu oli kääntynyt päinvastaiseksi - "Olen pahoillani, pyydän anteeksi", sanoi Toyoda.

Syynä tähän oli, että Toyota otti tavoitteekseen nousta maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi ohi General Motorsin. Tulos oli karmea: Toyotan autoissa alkoi olla kaasupoljin-, jarru- ja niihin liittyviä elektroniikkavikoja. Useiden niistä aiheutuneiden kuolonkolareiden jälkeen Toyota on joutunut kutsumaan takaisin yli kymmenen miljoonaa autoa jälkitarkastuksiin.

On epäilys, että Toyotan viat ovat johtaneet 30-40 kuolemaan. Kun ensimmäiset tällaiset onnettomuudet sattuivat, Toyota ilmoitti, että syy on luultavasti ollut auton lattiamaton luiskahtaminen kaasupolkimen päälle. Kävi kuitenkin nolosti, kun alkoi ilmaantua tapauksia, joissa mattoa ei ollut ollutkaan.

Viime vuonna Toyotan myynti USA:ssa pieneni 7,5 %. Sen sijaan GM:n myynti kasvoi 14 %, Fordin 11 % ja Chryslerin 25 %. Japanilaisista automerkeistä myyntiään kasvattivat Mitsubishi 46 %, Nissan 16 % ja Suzuki 13 %.

Suomessakin Toyota meni viime vuonna alaspäin. Se oli ollut yli kymmenen vuotta Suomen myydyin merkki, mutta nyt sen ohi meni Volkswagen. Henkilöautomyynti kasvoi Suomessa viime vuonna 14 %, mutta Toyotan myynti väheni 12 %.

Viime vuonna myyntiään kasvattivat eniten Mitsubishi 63 %, Hyundai 54 % ja KIA 45 %.

Kun otetaan mallikohtaisessa myynnissä mukaan 20 suosituinta autoa, olivat viime vuoden suurimmat häviäjät Toyota Corolla -27 %, Toyota Auris -23 % ja Volvo V70 -21 %. Suurimmat myynninlisäykset: VW Passat +83 %, Mersun C-sarja +38 %, BMW:n 5-sarja 35 %.

Suomeen Toyota tuli 1964. Ensimmäinen myyntimalli oli Toyota Crown. Ne olivat niitä aikoja, kun japsiautoille naureskeltiin. Ha-jo-si-ko to-jo-ta-si? Jo 1973 Toyota kuitenkin nousi rekisteröintitilaston kärkeen ja tällä hetkellä se on Suomen autokantatilaston ylivoimainen ykkönen. Rekisterissä on noin 365 000 Toyotaa; seuraavina ovat VW ja Ford. Mallikohtaisesti tilaston kärjessä ovat Toyota Corolla, VW Golf ja Opel Astra.

kari.naskinen@gmail.com