perjantai 20. huhtikuuta 2012

Radalla samanaikaisesti kahdeksan maailmanmestaria


Kovasti on ollut esillä, että F1:n kilpailukausi on tänä vuonna kaikkien aikojen kovatasoisin, koska mukana on samanaikaisesti kuusi maailmanmestaria. Knoppitietoutena tähän voi kuitenkin sanoa, on niitä ollut joskus enemmänkin. Vuosien 1970, 1978 ja 1980 MM-sarjoihin nimittäin osallistui kahdeksan maailmanmestaria, joista tosin osa oli kunakin vuonna sellaisia, että he olivat vasta tulevia mestareita. Viimeksi Österreichringillä 1980 kilpailivat mestaruudet jo saavuttaneet Emerson Fittipaldi, Mario Andretti ja Jody Scheckter, mutta myös tulevat mestarit Alan Jones (1980), Nelson Piquet (1981, 1983, 1987), Keke Rosberg (1982), Alain Prost (1985, 1986, 1989, 1993) ja Nigel Mansell (1992).

Todennäköistä on, että tänä viikonvaihteena Bahrainissakin ajaa myös tulevaisuuden mestareita: Nico Rosberg, Sergio Perez, Romain Grosjean, Jean-Eric Vergne…?

Paljon puheenaihetta F1-piireissä on tänä vuonna ollut siitä, että mukana ei ole yhtään italialaista kuljettajaa. Vielä viime vuonna ajanut Jarno Trulli on sanonut, että Italiassa ei ole mitään järjestelmää auttamassa nuoria ajajia huipputasolle. On toki Ferrari, mutta sille ei ajajan kansalaisuudella ole mitään merkitystä. Ferrari kylläkin antaa Italian F3-sarjan mestarille aina mahdollisuuden kokeilla F1-autoa, mutta sen jälkeen ei näköjään tapahdu mitään.

Trulli itse tosin sai muutama vuosi sitten sopimustarjouksen Ferrarin silloiselta tallipäälliköltä Jean Todtilta, mutta Trulli ei voinut tarttua tarjoukseen, koska oli kiinni hyväpalkkaisessa sopimuksessa Toyotan kanssa 2005-09.

Viimeinen italialainen Grand Prix -voittaja on Giancarlo Fisichella, joka Malesiassa 2006 voitti Renaultilla.

Ferrarin palkkaama italialainen lahjakkuus on viimeksi ollut Michele Alboreto, joka siirtyi 27-vuotiaana Tyrrelliltä Ferrarille vuonna 1984 (MM-kakkonen 1985).

Italiaa F1:ssä siis edustavat Ferrari ja nyt myös Pirelli. Vaikka Pirelli oli vuosikymmeniä pois näistä kuvioista, niin historiallista on joka tapauksessa se, että Ferrari ja Pirelli ovat ainoat merkit, jotka nykyisin mukana olevista olivat pelissä jo toukokuussa 1950, kun F1:n ensimmäinen kilpailu ajettiin Silverstonessa. Eri renkailla on maailmanmestaruuksia voitettu seuraavasti:

24 Goodyear
11 Bridgestone
8  Dunlop
7  Pirelli
6  Michelin
3  Firestone
2  Continental
2  Englebert

SUOMI VIIDENTENÄ
VOITTOTILASTOSSA

Italia on jopa MM-osakilpailuvoittojen määrässä Suomea perässä. Voittojen lukumäärät ennen Bahrainia:

220 Britannia
125 Saksa
101 Brasilia
79  Ranska
44  Suomi
43  Italia
41  Itävalta
38  Argentiina
33  Australia
33  USA
28  Espanja
17  Kanada
12  Uusi-Seelanti
12  Ruotsi
11  Belgia
10  Etelä-Afrikka
7   Sveitsi
7   Kolumbia
2   Meksiko
1   Puola

kari.naskinen@gmail.com