maanantai 14. toukokuuta 2012

Kohta neljä suomalaista F1-kilpailuissa?


Kaikkien aikojen tasaisin ja värikkäin F1-kauden avaus oli 1951, jolloin kuudessa ensimmäisessä MM-osakilpailussa oli aina eri voittaja:

Bremgartenissa Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo
Indianapolisissa Lee Wallard, Kurtis Kraft
Spa´ssa Giuseppe Farina, Alfa Romeo
Reimsissä Luigi Fagioli, Alfa Romeo
Silvestonessa Froilan Gonzales, Ferrari
Nürburgringillä Alberto Ascari, Ferrari

Tänä vuonna päästään samaan, jos seuraavan kilpailun Monacossa voittaa vaikkapa Kimi Räikkönen (kuva), Romain Grosjean, Michael Schumacher tai Lewis Hamilton.

Suomalaisittainkin ollaan lähellä tilastollista ennätystä. Jos sattuisi käymään niin, että Valtteri Bottas pääsisi ajamaan jo tänä vuonna, nähtäisiin radalla samanaikaisesti neljä suomalaista. Ulkomaalaiskaunaisten mielestä tosin Nico Rosberg ei ole oikea suomalainen, vaikka Suomen kansalainen onkin, mutta koska Nico ei osaa puhua suomea ja vieläpä ajaa saksalaisella kilpailijalisenssillä, niin ei sellainen voi suomalainen olla.

Kolme suomea puhuvaa F1-ajajaa on ollut starteissa mukana kaksi kertaa, sillä 1994 Suzukassa ja Adelaidessa ajoivat Mika Häkkinen (McLaren Peugeot), JJ Lehto (Sauber Mercedes) ja Mika Salo (Lotus Mugen Honda).

Bottas on kykynsä perjantain harjoituksissa osoittanut. Tie itse kilpailuihin ei kuitenkaan ole helppo. Jonkin verran sitä saattavat helpottaa Bruno Sennan heikot esitykset ja kahden suomalaisyrityksen mukaan meno Williamsin sponsorijoukkoihin (Kemppi ja Wihuri). Mikä merkitys sitten mahtaa olla sillä, että Bottaksen manageri Christian ”Toto” Wolff on Williamsin F1-yhtiön osaomistaja? Wolff on myös Mika Häkkisen yhtiökumppani. Wolffin toinen manageroitava kilpa-ajaja on Alexandre Premat ja Wolffin puoliso on kilpa-ajaja Susie Wolff (o.s. Stoddart).

Barcelonassa saatiin tilastoihin myös uusi voittaja ja voittajamaa. Williamsin Pastor Maldonado on ensimmäinen venezuelalainen F1-voittaja. Edellinen yrittäjä oli RR-ajon maailmanmestari Johnny Cecotto, joka kehnoilla Theodore- ja Toleman-autoilla ei vuosina 1983-84 saanut kuin yhden MM-pisteen.

kari.naskinen@gmail.com