tiistai 22. maaliskuuta 2016

Fordin tehdas Suomessa


Vaimoni kävi jossain kokouksessa Henry Fordin kadulla Helsingissä. Minä siitä innostuin kotona pitämään luentoa asiasta, jota moni nykyinen automieskään ei varmaan tiedä tai muista. Kadun nimi tulee siitä, että Henry Fordin katu 5 oli aikoinaan Suomen Fordin pääkonttorin osoite. Eikä pelkkä konttori, sillä jo 1930-luvulla Hernesaaressa toimi myös Fordin kokoonpanotehdas. Esimerkiksi jatkosodan aikana siellä koottiin uusia ja kunnostettiin vaurioituneita ja sotasaaliiksi saatuja kuorma-autoja puolustusvoimien käyttöön. Ford siirtyi pois Hernesaaresta 1997, mutta sitä en tähän hätään osannut selvittää, milloin autojen kokoonpano siellä loppui.

Olinhan siellä minäkin, voin tähän kohtaan sanoa. Kun autoja ei aikoinaan kuljetettu maahantuojilta piirimyyjille isoilla rekoilla, ne käytiin Helsingistä ajamalla hakemassa. Isäni oli töissä Are Oy:ssä Jyväskylässä, ja aina silloin tällöin hänkin kävi Hernesaaresta hakemassa autoja. Minulle se oli joskus yhtä juhlaa, sillä alakouluikäisenä 1950-luvulla pääsin monta kertaa mukaan. Ensin yöjunalla Jyväskylästä Helsinkiin ja sieltä jollakin uudella Fordilla takaisin.

Yksi parhaita muistoja noilta reissulta on, että Helsingin rautatieasemalla sain kerran hot dogin – ylivoimaisesti paras ruoka, mitä olin koskaan siihen mennessä syönyt.

Näin jälkikäteen tuntuvat hurjilta ne tapaukset, joissa haettavana oli linja-auton runko. Siis pelkkä runko, moottori ja kuljettajan penkki. Näitä hakuja piti tehdä myös talvipakkasilla, sillä runko oli saatava koritehtaalle, jotta valmis auto saatiin liikennöitsijälle ajallaan. Ei muuta kuin tukevasti vaatetta päälle ja naamalle sellainen vanhanaikainen moottoripyöräilijän muovitötterö. Eikä matka ollut helppo, koska vanha tie kulki Helsingistä Orimattilan kautta mutkitellen Lahteen ja edelleen vanhaa nelostietä pitkin yhtä lailla mutkitellen Jyväskylään. Kai siinä aikaa meni 5-6 tuntia.

ENSIMMÄINEN FORD
SUOMEEN 1904

Ensimmäinen Ford tuli Suomeen G.F. Stockmannin tuomana 1904, ja sen osti apupappi Walter Lampen, Vuonna 1911 saivat Yhdysvalloissa siirtolaisina olleet veljekset Aleksander, Fritiof ja Tor Nyberg Fordin edustuksen Suomeen ja seuraavana vuonna he aloittivat myyntitoimintansa Helsingissä. Myöhemmin Ford otti autojensa maahantuonnin itselleen, ja Keski-Suomessa Ford Motor Company of Finland Oy:n piirimyyjäksi ryhtyi ensin Hj. E. Tawastin Rohdoskaupan auto-osasto eli Jyväskylän Auto Oy.

Vuonna 1929 Ford-edustus siirtyi Keski-Suomen Sähköliikkeelle, jonka omistivat Kalle Heinonen ja Kalle Kerttunen. Samana vuonna Heinonen osti Kerttusen ulos yhtiöstä, jonka nimen Heinonen kymmenen vuotta myöhemmin muutti Are Oy:ksi. Ford-myynti alkoi 1.6.1929 ja sinä vuonna Jyväskylässä myytiin 15 uutta Fordia. Ensimmäisen auton osti Keski-Suomen metsänhoitolautakunta. Myyntikirja paljastaa, että autoja meni piirin alueelle laajalti, ostajat olivat Jyväskylän lisäksi Kangasniemeltä, Keuruulta, Kivijärveltä, Konginkankaalta, Korpilahdelta, Lievestuoreelta, Reisjärveltä, Vaajakoskelta, Viitasaarelta ja Äänekoskelta.

Aluksi Suomeen tuotiin Fordeja vain Amerikasta, mutta ennen toista maailmansotaa alkoi tuonti myös Englannista. Vuonna 1939 Ford oli Suomen yleisin henkilöautomerkki (myynnistä 27 %). Sotien jälkeen alkoi tuonti myös Länsi-Saksasta. Sittemmin Fordeja on tuotu meille myös Ranskasta, Belgiasta ja Brasiliasta.

Nyt Ford on Suomen autokantatilastossa neljäntenä (noin 250 000 kpl), edellä Toyota, VW ja Volvo. Kymmenen ensimmäistä Ford-merkkiä autokantatilastossa: 1) Focus, 2) Mondeo, 3) Fiesta, 4) Escort, 5) Sierra, 6) Ka, 7) S-Max, 8) Orion, 9) Focus S-Max, 10) Mustang.

kari.naskinen@gmail.com